TERRES DE LLEGENDA

Punt de partida: Ca l’Amo en Biel, Finca Galatzó (Es Capdellà). Final en el mateix punt de partida. 150 m.
Itinerari: Ca l’Amo en Biel – Cases de Galatzó – Font dels Obis – Mirador de sa Vinya de Galatzó – s’Argolla – Caseta del Tramuntanal – Ca l’Amo en Biel.
Durada: 3.5h sense aturades (excursió completa). 8.5 km de recorregut i 295 m de desnivell.
Tipus: circular, apta per a famílies amb nins petits (+4a).

En aquesta ocasió trepitjarem les terres del llegendari compte Mal en la finca Galatzó. Visitarem alguns dels llocs per on es va moure (alguns diuen que encara avui ho fa…), i coneixerem una de les majors finques de la Serra de Tramuntana, amb les seves cases senyorials envoltades d’un fastuós paisatge de muntanyes.

Arribarem a la finca Galatzó per l’accés des de la carretera de Es Capdellà a Galilea, passant sota l’arc d’entrada fins a arribar a la zona d’aparcament al costat de Ca l’Amo en Biel. Emprenem la marxa en direcció a les cases de possessió per un camí de carro que divideix camps d’ametllers i garrovers. Abans d’arribar a les cases deixarem diversos desviaments senyalitzats a banda i banda i passarem al costat del graner del Delme.
És obligat fer una tranquil·la visita a la grandiosa edificació, especialment a la clastra i a la gran tafona, a més de contemplar els molins d’aigua propers. Les seves parets són testimoni del pas dels segles.

Desfem el caminat i un poc després del graner, ens desviam a la dreta pel camí del Tramuntanal en direcció a sa Vinya de Galatzó. El traçat és suau fins a la bifurcació de s’Argolla, per on prendrem en baixar, no obstant això, ara seguim recte pujant cap a sa Vinya. Passarem per davant de la mina de la font dels Obis amb un abeurador exterior i, amb una mica de paciencia, arribarem al mirador de sa Vinya on hi ha un ranxo de carboner complet. Des d’aquesta talaia es contempla una panoràmica fabulosa del puig de Galatzó i la seva vall homònima.

Baixarem fins a l’encreuament abans esmentat i ens dirigirem cap a s’Argolla. Una breu pujada entre oliveres ens deixarà en un altre mirador encisador. En contrapunt i segons la llegenda, entre aquestes pedres foradades era on el comte Mal torturava als seus oponents. Des d’aquest punt veurem un poc més a baix la caseta del Tramuntanal. Cap a allà ens dirigim i al poc estarem damunt la seva gran era gaudint de l’entorn.

Per acabar l’excursió reprendrem la baixada fins a entroncar amb una pista que seguirem cap a l’esquerra. En arribar a un altre encreuament reconeixerem el lloc i girant a la dreta arribarem de nou a Ca l’Amo en Biel.