CAMÍ VELL DE PUIGPUNYENT A ESTELLENCS

Punt de partida: Km 1 carretera Ma-1101 de Puigpunyent a Esporles. 250 m.
Itinerari: Puigpunyent – Son Fortesa – camí vell d’Estellencs – sa Teulera Vella – sa Muntanya (440 m) i tornada al punt de partida pel mateix recorregut.
Durada: 2.5 h sense aturades. 5.5 km de recorregut i 200 m de desnivell.
Tipus: lineal d’anada i tornada pel mateix camí, apta per a famílies amb nins petits (+4a).

En aquesta ocasió la passejada ens durà pels terrenys d’una gran possessió, Son Fortesa (més de 800 quarterades); velles contrades que antigament eran de pas obligatori per anar de Palma o Puigpunyent cap a Estellencs a través del coll homònim, sortejant l’altiva serra des Puntals. No és gaire habitual que se’ns obrin les barreres d’una gran possessió i gràcies al seu propietari podrem gaudir del paisatge i aprendre alguna cosa més de com funcionava anys enrere.

Començam a caminar en el km 1 de la carreterera Ma-1101 de Puigpunyent cap a Esporles. En aquest punt, just a la sortida de Puigpunyent, es troba l’inici del camí vell d’Estellencs (senyalitzat). El primer tram, superada la barrera de Son Fortesa, és una pista asfaltada que ens duu fins a les magnifiques cases de possessió travessant el torrent de Sa Riera per un pontet. Poc abans d’arribar a les cases, a les quals no es pot accedir, veurem un desviament a la dreta pel qual continuarem. Es tracta d’una drecera senyalitzada per esquivar la gran edificació. Poc després tornarem a sortir damunt la pista, ara de terra, i la prendrem a la dreta. Abans de continuar, si ho desitgem, uns metres a l’esquerra localitzarem el molí d’aigua de Son Fortesa.
Pista amunt, si ens fixem, podrem veure a mà esquerra el gran aljub i després la creu de l’ermità, dedicada al eremita Josep de St. Antoni, mort en aquest lloc en 1740; també les restes de la canaleta que duia l’aigua de la font de s’Albelló fins a Son Fortesa. Finalment arribam a les ruïnes de sa Teulera Vella. Des d’aquest punt ja veurem més amunt les antigues cases de sa Muntanya.
Seguim caminant costa amunt, passant per davant de l’ull de la font, fins arribar a una bifurcació al costat de una construcció coneguda com sa Carbonera. Aquí tombarem cap a l’esquerra per anar a conèixer el recinte de sa Muntanya. Atenció als més petits per la presència de dos pous prop de les cases!
Seguint l’itinerari senyalitzat cap a la dreta en la bifurcació podríem assolir el coll d’Estellencs després d’una forta pujada.

La tornada es fa pel mateix camí.